Marlux draagt meer dan één steentje bij voor het milieu

In ons land produceert Marlux elk jaar honderdduizenden tonnen betontegels en –klinkers, die over de weg vervoerd worden. Alleen al voor het transport tussen de eigen vestigingen in Gent, Tessenderlo en Mornimont brengt het bedrijf maandelijks een honderdtal vrachtwagens in het verkeer.

Omdat het vaak een vast traject betreft, werd sinds vorig jaar actief onderzocht op welke manier binnenvaartverkeer een werkbaar alternatief zou kunnen zijn. De voordelen liggen voor de hand: minder verkeer op de weg, minder file en minder uitstoot van koolstofdioxide.

Voor de aanvoer van grondstoffen maakt Marlux reeds vele jaren gebruik van de binnenvaart. Van de 600.000 ton grondstoffen die jaarlijks worden verbruikt, wordt nu reeds 48% over het water naar de verschillende fabrieken getransporteerd. Daardoor worden er jaarlijks niet minder dan 10.000 vrachtwagenritten uitgespaard.

Vanaf nu wordt ook het transport van de eindproducten gedeeltelijk verschoven naar binnenvaart. Hiervoor werkt Marlux samen met partner Jogo Logistics, die zelf op zoek gaat naar retourvrachten voor scheepvaartverkeer in de omgekeerde richting. Bovendien wordt niet enkel gemikt op vervoer binnen de eigen vestigingen: Marlux hoopt ook grote klanten aan te sporen om leveringen te laten gebeuren via de binnenvaart. “We kunnen vrachten van of naar klanten op de voorzien route gerust mee het schip op sturen. Op deze manier proberen ook wij ons steentje bij te dragen aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen” aldus Tom Henderix, Supply Chain Manager. “Dat vergt een goede planning, maar op termijn moet dit project op alle vlakken een schot in de roos worden.”

In 2014 werden testen uitgevoerd. De studie toonde duidelijke voordelen in efficiëntie en milieukost, zonder meerkost voor het bedrijf. Daarmee is de kogel door de kerk. Vrijdag 27 november vertrok het eerste schip vanuit de productiesite in Gent voor het nieuwe tweewekelijkse traject. Deze nieuwe aanpak zal toelaten om jaarlijks nog eens 30.000 ton extra te verschuiven van weg- naar watervervoer. Het huidige traject haalt goederen op in de vestiging van Marlux in Gent en brengt daarvan zo’n 700 ton tot in Tessenderlo. Daarna zal er in Mornimont opnieuw 700 ton worden opgehaald om tot Tessenderlo te brengen.

Daarmee draagt Marlux niet zomaar een steentje bij tot milieu- en verkeersverbetering, maar vele miljoenen stenen, jaar in, jaar uit.

Overzicht:

  • Transport eindproducten per schip: 30.000 ton per jaar
  • Transport grondstoffen per schip: 288.000 ton per jaar
  • Reductie vrachtwagens (25 ton per vrachtwagen) per jaar: 12.720 vrachtwagens